آمادگی برای آزمون تافل

  • آمادگی برای آزمون تافل

    تاریخ : ۹۰/۱۲/۲۴  ۰۰:۰۰


    تافل (به انگلیسی: TOEFL) که برگرفته از سرواژگان Test of English as a Foreign Language به معنای آزمون انگلیسی به عنوان زبان بیگانه است، آزمونی است که میزان توانایی افراد را در زمینهٔ برقراری ارتباط به زبان انگلیسی در سطح دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی می‌سنجد. 






     

    سویگل زبان به منظور آمادگی برای هر یک از بخشهای آزمون تافل دوره های زیر را پیشنهاد می نماید:

     

    • مهارت شنیداری (Listening Comprehension)


    A. دوره فقط مکالمه مقدماتی: این دوره آموزشی تاکید بر آموزش لغات، صفات و افعال پرکاربرد در زبان انگلیسی دارد. دوره فقط مکالمه مقدماتی با استفاده از روشهای منحصر به فرد خود زبان آموز را قادر می سازد به آسانی صدها لغت، صفت و افعال پرکاربرد را به شیوه درست فراگیرد. شیوه ای که در این دوره به کار گرفته می شود پایه ای برای دوره های آموزشی بعدی است که اگر زبان آموز آنرا به درستی پشت سر نگذارد، در دوره های بعدی موفق نخواهد شد.

     

    B. دوره فقط مکالمه موضوعی: در این دوره آموزشی در هر درس یک مکالمه موضوعی را انتخاب کرده و به زبان آموز کمک می شود تا بتواند برای اهداف و موضوعات مختلف حدود ده جمله کاربردی را فرا گیرد. به عنوان مثال به منظور تشکر و قدردانی، درخواست و دریافت اطلاعات از دیگران، عذرخواهی و موضوعات مختلف درسهایی تعریف شده اند که زبان آموز با یادگیری آنها اولین گامهای یک مکالمه طبیعی را بر می دارد.

     

    C. دوره فقط مکالمه محیطی: در این دوره آموزشی برای محیط های مختلف مانند رستوران، تاکسی، بانک، دانشگاه و محیطهای دیگر که ممکن است زبان آموز با آنها برخورد کند را در درسهای مختلف در نظر گرفته و جملات کاربردی محیطهای مختلف را به زبان آموز منتقل می کنیم. در این دوره زبان آموز فرامیگیرد چگونه آموخته های خود در دو دوره آموزشی قبلی را به کار گرفته و به صورت روان و طبیعی مکالمه کند.

     

    D. دوره فقط مکالمه تکمیلی: پس از آنکه زبان آموز توانست در محیطهای مختلف به آسانی با دیگران مکالمه کند، حال نوبت به آمادگی برای آزمونهای استاندارد مانند آیلتس و تافل می رسد. در آزمونهای استاندارد دو مهارت لیستنینگ و اسپیکینگ مورد آزمایش قرار می گیرند که در بخش دوره فقط مکالمه تکمیلی با صد درس مختلف به ارتقا مهارت شنیدن و صحبت کردن زبان آموزان به زبان انگلیسی می پردازیم.

     

    • مهارت خواندن (Reading Comprehension)


    E. دوره گسترش دامنه لغت و تلفظ صحیح : به منظور ارتقاء مهارت خواندن و درک مطلب زبان انگلیسی در این دوره اقدام به افزایش دامنه لغات زبان آموزان می نماییم. در 6 درس و در هر درس 724 لغت زبان انگلیسی با معنی فارسی و همچنین ارائه چند جمله انگلیسی شامل آن کلمه باعث می شود دامنه لغات زبان آموز به سرعت افزایش یاید.

     

    F. دوره گسترش دامنه لغات تکمیلی: در این دوره نیز همانند دوره قبل دامنه لغات زبان آموز گسترش یافته و تا نزدیک به 10 هزار لغت به زبان آموز ارائه می شود.

     

    G. دوره درک مطلب مقدماتی: پس از آنکه دامنه لغات زبان آموز تا حد قابل توجهی گسترش یافت، مهارت زبان آموز با تستهای چند گزینه ای به چالش کشیده شده و زبان آموز برای آزمونهای استاندارد بین المللی آماده می شود.

     

    H. دوره درک مطلب تکمیلی: هدف نهایی یادگیری لغات زبان انگلیسی خواندن و درک مطالب انگلیسی است. دوره درک مطلب تکمیلی با هدف آموزش روشها و تکنیکهای درک مطلب، تستهای درک مطلب آزمونهای استاندارد مانند آیلتس و تافل را عرضه می کند.


    • ساختار زبان (Structure and Language)


    I. دوره گرامر زبان انگلیسی مقدماتی: اگر چه در دوره های فقط مکالمه تمامی دروس بر اساس گرامر و دستور زبان انگلیسی به زبان آموز ارائه شده است، در این دوره سعی می شود به صورت متمرکز بر آموزش گرامر زبان انگلیسی کار را ادامه داده و او را در به کارگیری جملات و عبارات بر اساس دستور زبان انگلیسی به سطح بالاتری برسانیم.

     

    J. دوره گرامر زبان انگلیسی تکمیلی: دوره آموزشی گرامر زبان انگلیسی تکمیلی به نکات و موارد پیشرفته تر دستور زبان انگلیسی می پردازد. دوره های آموزش گرامر زبان انگلیسی با ارائه تستهای چند گزینه ای زبان آموز را برای آزمونهای زبان مانند آیلتس و تافل و کنکورهای مختلف آماده می کنند.

     

     K. دوره مهارت نوشتن مقدماتی: کسانی که بتوانند دوره های گذشته را با موفقیت پشت سر بگذارند، با بهره مندی از این دوره می توانند دانسته های خود را به صورت صحیح نوشته و اطلاعات خود را در متون انگلیسی به دیگران انتقال دهند.

     

    L. دوره مهارت نوشتن تکمیلی: نوشتن مقالات علمی و پژوهشی مهارتی ویژه است که زبان آموزان می توانند در آخرین گام از دوره های آموزشی سویگل زبان بیاموزند.



    معرفی آزمون تافل


    تافل (به انگلیسی: TOEFL) که برگرفته از سرواژگان Test of English as a Foreign Language به معنای آزمون انگلیسی به عنوان زبان بیگانه است، آزمونی است که میزان توانایی افراد را در زمینهٔ برقراری ارتباط به زبان انگلیسی در سطح دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی می‌سنجد. این آزمون توسط مؤسسه ای‌تی‌اس (ETS) در دو نوع کاغذی و اینترنتی برگزار می‌شود و در بیش از نه هزار دانشگاه و مؤسسه از بیش از یکصدو سی کشور جهان مورد پذیرش قرار می‌گیرد. تافل اولین بار در سال ۱۹۶۴ برگزار شد و پس از آن تا کنون نزدیک به ۲۰ میلیون نفر در این آزمون شرکت کرده‌اند.

    مدرک تافل تنها دو سال اعتبار دارد.

     

      

    آزمون کاغذی Pbt


    همان‌طور که از نام این آزمون مشخص است، داوطلبان برای شرکت در این آزمون باید به سوالات موجود در دفترچه آزمون پاسخ دهند. این آزمون جای خود را رفته رفته به آزمون اینترنتی داده‌است و در واقع در آینده‌ای نه چندان دور کاملاً منسوخ خواهد شد.

    در آزمون کاغذی سه مهارت زبان آموز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد:

     

    • مهارت شنیداری (Listening Comprehension)

    • ساختار زبان (Structure and Language)

    • مهارت خواندن (Reading Comprehension)


    علاوه بر سه مهارت فوق یک قسمت برای مهارت نوشتن هم وجود دارد که در یک فرصت ۳۰ دقیقه‌ای بایستی داوطلب بتواند در مورد موضوع مشخصی بنویسد. نمرات بدست آمده از هر قسمت بعد از تغییر مقیاس یافتن با هم جمع شده و نمره کل داوطلب را مشخص می‌کند. این نمره می‌تواند بین ۳۱۰ تا ۶۷۷ تغییر کند؛ بنابراین هیچ نمره مشخصی برای قبولی یا رد شدن در این آزمون وجود ندارد و همه شرکت کنندگان در این آزمون نمره آزمون را دریافت خواهند کرد. نمره مورد نیاز داوطلب بستگی به محلی دارد که داوطلب می‌خواهد نمره آزمون تافلش به آنجا ارسال شود. معمولاً برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور نمره بالاتر از ۵۵۰ و برای شرکت در آزمون دکتری در داخل ایران نمره بالاتر از ۴۸۰ مورد نیاز است.

     

    آزمون اینترنتی Ibt


    این آزمون در اواخر ۲۰۰۵ معرفی شد و به میزان قابل توجهی جایگزین دو نوع دیگر «مبتنی بر کامپیوتر» و «مبتنی بر دفترچه» گردید. این آزمون ابتدا در کشورهای آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان و ایتالیا برگزار گردید و از سال ۲۰۰۶ به کشورهای دیگر نیز بتدریج راه یافت. آزمون «مبتنی بر کامپیوتر» یا CBT در سپتامبر ۲۰۰۶ متوقف شد.

    در این نوع آزمون شرکت کنندگان بایستی در تاریخهای مشخص شده در محل حوزه آزمون حضور پیدا کرده و از طریق اینترنت آزمون را برگزار کنند. اعتبار مدرک این آزمون با مدارک امتحانات تافل قدیمی یکسان است ولی این آزمون دارای تفاوتهایی می‌باشد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • برخلاف تافل قدیمی که بیشتر تأکید بر روی گرامر بود، این آزمون تمامی مهارتهای زبانی را پوشش می‌دهد.
    • فاصله زمانی بین شرکت در آزمون و دریافت نتیجه بر روی اینترنت حدود دو هفته می‌باشد.
    • این آزمون هر ماه چند بار برگزار شده و داوطلبان آزادی عمل بیشتری در انتخاب تاریخ آزمون دارند.

    این آزمون ۴ ساعته بوده و دارای ۴ بخش است. هر بخش ممکن است یک یا حتی چندمهارت را مورد آزمایش قرار دهد. یادداشت برداری در این روش بر خلاف روش مبتنی بر دفترچه مجاز است. این آزمون نمی‌تواند بیشتر از یک بار در هفته برگزار شود. البته باید دقت کرد که ممکن است یک یا چند بخش به صورت طولانی (طولانی‌تر از حد معمول) ارائه شوند. در این صورت مشخص نیست کدام بخش از سؤالها واقعاً تصحیح شده و جزو نمره در نظر گرفته می‌شوند. انتخاب سوالات تقریباً به صورت تصادفی است.


    ۱. مهارت خواندن (Reading Comprehension)


    این قسمت دارای ۳ الی ۵ متن بلند و سوالاتی در مورد این متنها است. موضوع متن‌ها آکادمیک بوده و معمولاً در کتابهای دانشگاهی یافت می‌شوند. سوالات عمدتاً در مورد موضوع اصلی متن، جزئیات، برداشت‌ها، نحوهٔ دیگر بیان جملات، جایگذاری جملات، واژه‌های مترادف می‌باشد. در آزمون ibt دانشجو باید مهارت‌هایی نظیر خلاصه برداری، برداشت سریع ایده‌های اصلی و جدولبندی را دارا باشد. به طور کلی نیازی به اطلاعات قبلی در مورد متن نیست اما اطلاعات قبلی می‌تواند کمک کننده باشد.


    ۲. مهارت شنیداری (Listening Comprehension)


    این بخش شامل شش متن می‌باشد؛ دو مکالمهٔ دانشجویی و چهار متن نیز شبیه‌سازی کلاس درس دانشگاهی و مباحثات است.


    ۳. مهارت گفتاری (Speaking Comprehension)


    این بخش مجموعاً شامل شش قسمت است؛ دو قسمت مستقل که در هرکدام از آنها یک سؤال دربارهٔ زندگی آکادمیک مطرح می‌شود و دانشجو باید در مورد آن صحبت کند. چهار قسمت هم به صورت مجتمع است که بخشهای reading،listening همراه با بخش speaking وجود دارد. در این بخشها دانشجو باید در مورد خلاصهٔ متنی که می‌خواند یا می‌شنود و یا ایده‌های جدید خود در مورد این متون صحبت کند. این صحبت‌ها باید دقیق، واضح و دارای تجزیه و تحلیل دقیق از اطلاعات ارائه شده باشد.


    ۴. مهارت نوشتاری (Writing Comprehension)


    این بخش شامل دو قسمت است. یک قسمت مجتمع و یک قسمت مستقل. در بخش مجتمع دانشجو باید متن آکادمیکی را بخواند، سپس به ادامهٔ آن گوش دهد و بعد از آن نظرات خود را در مورد متن بنویسد. در بخش مستقل نیز دانشجو یک مقالهٔ شخصی در مورد سؤال ارائه شده می‌نویسد.

    نمره هر یک از مهارت‌ها بین ۰ تا ۳۰ بوده و در مجموع نمره بین ۰ تا ۱۲۰ است. نمره ۷۹ یا ۸۰ این آزمون معادل ۵۵۰ آزمون کاغذی شناخته می‌شود که برای ورود به اکثر دانشگاه‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی مورد نیاز است.

     

    تافل در ایران


    بر طبق داده‌های موجود در اوایل سال ۲۰۱۰، این آزمون در شهرهای آمل، تبریز، شیراز، ارومیه، زنجان به صورت اینترنتی، در جزیرهٔ کیش و کرج به صورت کاغذی، و در اصفهان و تهران به هر دو صورت برگزار می‌گردد.

     


    کلمات کلیدی
    زبان انگلیسی نصرت - زبان انگلیسی سفیر - عبارات مفید زبان انگلیسی - آموزش گرامر انگلیسی -