مقدمه ای بر یادگیری و اکتساب

  • مقدمه ای بر یادگیری و اکتساب

    تاریخ : ۹۶/۱۰/۱۷  ۱۵:۴۴

    روش یادگیری پیش از هفت سالگی را که تقریبا بدون هدف و بدون برنامه ریزی شکل می‌گیرد و بزرگترین مشخصه اش حجم کم یادگیری و سرعت اندک آن است را اکتساب می‌نامیم و روش یادگیری سیستم آموزشی مدرسه و دانشگاه را که بزرگترین مشخصه اش حجم زیاد یادگیری با سرعت بالا است را یادگیری می‌نامیم.






    انسان از دو طریق دانش و مهارت خود را می‌آموزد. کودکان در بدو تولد با مشاهده اشیاء و اتفاقات مختلف در محیط پیرامونی خود اندک اندک مفاهیم اولیه مانند آب، بابا و ماما را آموخته و با همین روش شناخت محیط اطراف خود را ادامه می‌دهد تا هفت سالگی. در این سن می‌توان ادعا کرد که کودک هرآنچه را که یک انسان بالغ در هزاران سال پیش می‌دانسته و احتیاج داشته را کودک هفت ساله امروزی آموخته است. البته دقت داشته باشید که انسان بالغی که در اعصار دور می‌زیسته است به سبب درگیری بسیار زیاد زندگی اش از تجربیاتی در رابطه با نحوه تعامل با طبیعت بهره‌مند بوده است که از حوزه منظور ما خارج است. حال که کودک امروزی به هفت سالگی رسیده است نیاز به دانسته‌های زیادی دارد که دیگر با روشی که تاکنون آموخته است قابل آموختن نیست و حتی اگر قابل آموختن باشد، بسیار زمانبر بوده و از آنجا که عمر انسان محدود است، زمان زیادی ندارد تا با همان سرعت اندک که تا هفت سالگی آموخته است از آن به بعد نیز آموخته هایش را افزایش دهد. از این رو آموزش به سبک آنچه در دبستان وجود دارد آغاز می‌شود. در این شیوه سرعت آموزش افزایش می‌یابد تا حدی که در کمتر از یک سال کودک خواندن و نوشتن می‌آموزد و ریاضی و تاریخ و جغرافی و هر آنچه را که لازم دارد با سرعت بسیار زیاد می‌آموزد. از آن جهت که قصد داریم از یادگیری دانش آموزان اطمینان حاصل کنیم، هر از گاهی امتحانات فصلی و پایان سال را نیز به سیستم آموزشی خود می‌افزاییم تا هم از یادگیری دانش آموزان مطمئن شویم و هم آنکه در یک نمودار رشد منظم دانش آموزان را طبقه‌بندی و سطح بندی نماییم تا آنها که در یک کلاس به سر می‌برند یکسان سازی شده باشند. دانش آموزان مراحل و کلاسها را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته، دیپلم می‌گیرند، به دانشگاه می‌روند و مدارج بالای دانشگاهی را به دست می‌آورند و نهایتا به عنوان متخصص در شغلهای مختلف به کار گرفته می‌شوند. البته فراموش نمی‌کنیم که پس از هفت سالگی آن روش نخست یادگیری همچنان به همراه انسانها مشغول افزایش دانش و مهارت انسانها است اما سیستم آموزشی به کار گرفته شده پس از هفت سالگی آنقدر قدرتمند عمل می‌کند و حجم زیاد دانش و معلومات و مهارت را به دانش آموزان انتقال می‌دهد که از یادگیری اندک روش نخست غافل می‌شویم.

    روش یادگیری پیش از هفت سالگی را که تقریبا بدون هدف و بدون برنامه ریزی شکل می‌گیرد و بزرگترین مشخصه اش حجم کم یادگیری و سرعت اندک آن است را اکتساب می‌نامیم و روش یادگیری سیستم آموزشی مدرسه و دانشگاه را که بزرگترین مشخصه اش حجم زیاد یادگیری با سرعت بالا است را یادگیری می‌نامیم. اگرچه این دو کلمه از نظر مفهوم بنیادی بسیار شبیه به هم هستند، اما این توضیح و نامگذاری را انجام دادیم تا در ادامه کتاب منظورمان از دو کلمه اکتساب و یادگیری مشخص باشد.

    همانند یادگیری و آموختن هر دانش و مهارت دیگر، یادگیری زبان می‌تواند از طریق هر دو روش آموختن اکتساب و یادگیری انجام شود. روش یادگیری زبان همان است که در مدارس و دبیرستانها استفاده می‌شود و به دانش آموزان زبان دوم یا سوم آموخته می‌شود. در روش یادگیری آموزگاران در مورد قواعد و ساختارهای زبانی به عنوان گرامر زبان صحبت می‌کنند و زبان‌آموزان با فراگیری لغات و کلمات یک زبان جدید البته از طریق معنی آن لغات و کلمات در زبان مادری خود، و همچنین یادگیری اینکه چگونه می‌توانند این لغات و کلمات را بر اساس دستور گرامر آن زبان در کنار یکدیگر تبدیل به جمله کنند، در زمانی اندک، دانش زیادی درباره آن زبان به دست می‌آورند. آموزگاران برای آنکه میزان یادگیری زبان‌آموزان را مورد ارزیابی قرار دهند از آنها می‌خواهند که برگه‌های آزمونی که در آن جاهای خالی یا سوالات چند گزینه‌ای وجود دارد پر کنند و زبان‌آموزی موفق تر است که بتواند جاهای خالی برگه آزمون را بهتر از دیگران پر کند. روش یادگیری را به صورت خلاصه می‌توان معادل آموزش قواعد، یافتن معنای لغات، حفظ قواعد و لغات در حافظه و نشان دادن میزان اطلاعات و دانش زبان‌آموز درباره آن زبان تعریف نمود.

    در مقابل، روش اکتساب زبان همان است که هر انسانی زبان مادری خود را می‌آموزد یا مهاجرانی که از یک کشور وارد یک کشور با زبان متفاوت می‌شوند و کودکان ضمن آنکه در منزل زبان مادری خود را می‌آموزند، در پارک و خیابان و مدرسه در اثر شنیدن زبان جدید و نه بهره مندی از روش یادگیری اشاره شده در پاراگراف قبل، زبان را می‌آموزند. روش اکتساب هیچ دانشی درباره زبان جدید به زبان‌آموز نمی‌دهد بلکه این خود زبان است که آموخته می‌شود. زبان‌آموزی که با این روش زبان را فرا می‌گیرد در مورد آن زبان هیچ اطلاعاتی نداشته و نمی‌تواند در مورد آن زبان سخنی بگوید بلکه می‌تواند به آن زبان سخن بگوید.

    اگرچه دو روش اکتساب و یادگیری برای همه دانسته ها و مهارتهای انسان قابل تعریف است و انسانها مجموع آموخته‌هایشان را به وسلیه یکی از این دو روش و بعضا ترکیبی از این دور روش می‌آموزند، اما از آنجا که این کتاب برای آموزش زبان تدوین شده است و از آن جهت که یادگیری زبان مهمترین دانش و مهارتی است که دو روش اکتساب و یادگیری در مقابل یکدیگر به خوبی به تقابل می‌پردازند، در ادامه خصوصیات دو روش اکتساب و یادگیری را در خصوص یادگیری زبان با جزئیات بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم. 


    کلمات کلیدی
    آموزش زبان انگلیسی - کلاس خصوصی زبان انگلیسی - کلاس مجازی زبان انگلیسی - آموزشگاه زبان انگلیسی -